„Kumulovaný obrat všetkých e-shopov na Shoptete za prvý štvrťrok 2025
sa oproti rovnakému obdobiu minulého roka výrazne zvýšil, na čom majú
podiel aj stovky nových e-shopov. Narástol zo 102,4 milióna eur na
aktuálnych 125,5 milióna eur. Rozdiel predstavuje približne 23 %,“ uviedla Mária Auxtová zo spoločnosti Shoptet. Obrat e-shopov sa v priemere medziročne zvýšil o 2 %.
Počet objednávok, ktoré zákazníci v online obchodoch urobili od začiatku
januára do konca marca 2025, dosiahol 1,5 milióna. Oproti rovnakému
obdobiu v roku 2024, keď dosiahol počet objednávok 1,3 milióna, ide o
nárast o 14 %. Slováci teda objednávali tovar približne každých 5
sekúnd.
„Zvýšila sa aj hodnota priemernej objednávky. V prvom štvrťroku 2024
bola 78,77 eura, tento rok už ide o sumu 84,80 eura, teda o 8 % viac.
Môžeme konštatovať, že ide o nárast vyšší ako medziročná inflácia.
Drahšie nákupy teda nevyhnutne nemusia znamenať, že sa o túto sumu
zvýšila cena samotného tovaru, ale že zákazník jednoducho nakúpil viac,“
vysvetlila Auxtová.
Cenu nákupu môžu ovplyvniť aj iné faktory - napríklad vyššia hodnota
objednávky, pri ktorej ponúka obchod dopravu zadarmo. A keďže niektorí
dopravcovia od začiatku roka zvýšili svoje ceny, mohli sa niektoré
e-shopy rozhodnúť pre tento krok.
Výrazný nárast zaznamenali zberateľské predmety, a to takmer o 300 %.
Tie si ľudia kupujú pre emočnú hodnotu, ktorú pre nich často majú. Môže
však ísť aj o alternatívne investície, ktoré majú potenciál rásť na
hodnote a zákazníci si ich zaobstarávajú aj s cieľom zarobiť. Ide
napríklad o komiksy, hodinky, športové kartičky a podobne.
„Z tradičnejších segmentov výrazne rástli potraviny, a to až o 41 %.
Tento trend zrejme bude pokračovať, pretože ponuka a služby e-shopov v
tejto oblasti sa stále zlepšujú. Slovensko zároveň v predaji potravín
cez internet stále zaostáva za ostatnými krajinami V4, ako aj v rámci
EÚ. V tomto segmente je teda zjavný priestor na rast,“ doplnila Auxtová.
Dodala, že rástli aj tržby kozmetiky a parfumov, a to o 35 %. „Podobne
o 34 % sa zvýšil aj obrat stavebných materiálov. Ich nákup online je
pohodlný, keďže môže ísť aj o ťažký a objemný tovar. Nehovoriac o tom,
že na internete je neraz širšia ponuka a často ho možno dostať za lepšiu
cenu ako v klasickom kamennom obchode,“ uzavrela Auxtová. Najvýraznejší pokles predstavoval len 13 % a týkal sa podľa nej segmentu zábavy a zábavných predmetov.